Stormachtige groei Igepa in Nederland

BEDRIJVEN – ‘We zijn inmiddels veel meer dan alleen maar een papiergroothandel.’ Dat zegt Hans-Jürgen Caspers, algemeen directeur van Igepa Nederland. Tien jaar geleden begonnen met 10 medewerkers en inmiddels gegroeid naar een omzet van 100 miljoen euro en 150 medewerkers.

hans-jorgenSamen met marketing manager Stefan Kirschner is algemeen directeur Hans-Jürgen Caspers (foto) een jaar of tien geleden in Lunteren met tien medewerkers begonnen aan een nieuw avontuur: het laten groeien van een groothandel van papier. Dat is meer dan gelukt. En dat in een krimpende markt. ‘In die tijd waren er nog een stuk of tien groothandels in papier. Nu zijn er nog maar drie.’ Caspers noemt geen namen, maar het is duidelijk dat hij het oog heeft op Papyrus en Antalis als zijn naaste concurrenten. Igepa heeft de groei van 10 naar 150 medewerkers in tien jaar gerealiseerd zonder overnames. ‘Onze groei komt voort uit een gerichte benadering van onze klanten.’

De beste oplossing

igepalogoIn een competitieve markt als de verkoop van papier is prijs of kwaliteit geen onderscheidende factoor meer, zegt Caspers. ‘Wij zoeken altijd de beste oplossing voor de klant.’ Een tweede sterk punt van Igepa is snelheid en beschikbaarheid. ‘Bij ons zijn alle papiersoorten beschikbaar en we leveren binnen 24 uur.’ Dagelijks vertrekken er dan ook een hele reeks vrachtauto’s. Wat ook opvalt: de vele klanten van Igepa bestellen vooral in de middaguren, en kunnen hun bestellingen tot op het vel nauwkeurig geleverd krijgen. ‘Drukkers hebben zo geen eigen voorraad meer nodig. Wij zijn het papiermagazijn van de drukker.’

Tiel

foamHet grote magazijn in Tiel met een oppervlakte van 15.000 m2 en 18.000 palletplaatsen levert niet alleen aan bedrijven in Nederland, zo blijkt. ‘Vanuit Tiel beleveren we ook aan enkele zusterbedrijven zoals Igepa Benelux in België.’ Ook wordt samengewerkt met fotografiemuseum FOAM in Amsterdam. ‘Vooral om te laten zien dat de keuze van de papier van belang is bij het tonen van foto’s.’ Igepa merkt een toenemend gebrek aan kennis van papier bij vormgevers en fotografen, en zo’n samenwerking met FOAM kan helpen meer aandacht te krijgen voor papier.

Echte papiermannen

kirschnerKirschner en Caspers zijn echten papiermannen. Algemeen directeur Caspers is vanaf dag één werkzaam bij Igepa, eerst in Duitsland, later ook in Nederland onder de naam Hansa-papier in Drachten, maar vanaf 2006 met volle inzet voor wat nu Igepa Nederland bv heet. Marketing manager Kirschner (foto) is afkomstig van Grafisch Papier, maar stapte in 2006 over naar Igepa. Door het bedrijf van de grond af aan op te bouwen heeft Igepa geen last van ‘historische ballast’ die andere bedrijven wel hebben, zegt Caspers. ‘We kunnen ons helemaal richten op de toekomst.’

Igepa

igepa-autoIgepa Nederland is een volle dochter van de Duitse Igepa Group. Na een aanloop in Lunteren vanaf 2006 werd Igepa Nederland in 2009 opgericht en verhuisde het bedrijf naar Tiel. In 2014 moest er weer worden verhuisd naar de huidige vestiging in Tiel, met een magazijn van 15.000 m2. Het moederbedrijf Igepa heeft een omzet van 2 miljard euro, met 3500 medewerkers. Met jaarlijks 1.800.000 ton papier. Het is actief vooral actief in Europa. Igepa noemt zich ‘een van de leidende groothandelsgroepen in Europa’. In Duitsland is Igepa de grootste papier groothandel. De Igepa Group is een familiebedrijf en is niet beursgenoteerd.

1 reactie

  1. Dick Op de Woerd op 12 december 2016 om 11:15

    Pfff, ga eens uit van een gemiddeld salaris en kosten per medewerker van € 34.000 (waarschijnlijk red je dat niet) dan heb je al een post loonkosten van€ 5 miljoen per jaar. Kapitaalkosten, logistieke kosten, marketingkosten, huurpenningen en noem zo maar op dan kom je al snel aan 10% kosten.
    De papiergroothandel maakt het papier dan wel erg duur……
    Of zit ik ernaast?

Laat een reactie achter





PREMIUM PARTNERS

PARTNERS

MEDIA PARTNERS