Rechtstreeks papier leveren nekslag voor papiergroothandel?

BRANCHE – Papierfabrikant Sappi begon er mee: rechtstreeks papier leveren aan drukkerijen buiten de papiergroothandel om. Is dat een bedreiging voor de papiergroothandel, of juist een kans? Papiernieuws analyseert de ontwikkelingen.

Papiergroothandel Igepa groeide afgelopen tien jaar spectaculair naar een omzet van 100 miljoen euro in 2016, en 150 medewerkers, aldus ons artikel afgelopen december. Dat doen ze goed bij Igepa, zou je zeggen. Maar op dat artikel kwam een reactie van Dick op de Woerd van Coöperatieve P7, een organisatie voor het inkopen van papier. Op de Woerd rekende uit hoe duur de groothandel is voor haar afnemers, vooral drukkers. ‘Ga eens uit van een gemiddeld salaris en kosten per medewerker van 34.000 euro, dan heb je al een post loonkosten van 5 miljoen euro per jaar. Kapitaalkosten, logistieke kosten, marketingkosten, huurpenningen en noem zo maar op, dan kom je al snel aan 10 procent kosten. De papiergroothandel maakt het papier dan wel erg duur. Of zit ik er naast?’

Papiergroothandels

Nog niet zo heel lang geleden had Nederland een stuk of twaalf papiergroothandels, met bekende namen als Buhrmann Ubbens, Proost en Brandt, Modo van Gelder, Grafisch Papier en Alpha Papier. Met redelijke marges. Daarbij fungeerden deze papierleveranciers vaak als bank voor de drukkers (‘kredietverlening’). Immers, als de drukker een mooie order kreeg, moest het papier snel worden geleverd en werd de groothandel pas betaald als ook de drukker zijn centen kreeg, vaak maanden later. En dat ging niet altijd goed, zoals we weten van de vele faillissementen van vellendrukkers tijdens de financiële crisis, en dan konden de papiergroothandels vaak naar hun centen fluiten. Sinds papiergroothandel Paperlinx failliet ging in 2014 zijn er in Nederland nog maar drie grote papiergroothandels, die samen de markt beheersen: Antalis, Papyrus en Igepa. En Antalis is marktleider.

Sappi

Maar kort voor het faillissement van Paperlinx was papierproducent Sappi al begonnen met het rechtstreeks leveren van vellen papier aan de grotere drukkers, dus buiten de groothandel om. Sommigen beweren zelfs dat deze nieuwe aanpak van Sappi een belangrijke oorzaak was van het faillissement van Paperlinx, want Sappi was een belangrijke leverancier voor Paperlinx. Zeker is wel dat het omvallen van Paperlinx, tot grote verschuivingen heeft geleid in deze markt. Vooral Igepa heeft daar van geprofiteerd, zo lijkt het, gezien de groei in de laatste jaren. Grote vellendrukkers als boekendrukker Wilco (samen met Ten Brink en Bariet één geheel) kopen het meeste papier rechtstreeks bij de grote papierfabrikanten. Ook Roto Smeets Group doet dat voor de vellenpersen in Doetinchem. Op deze manier gaat de bulk van het volume van vellenpapier buiten de groothandels om en resteert er voor deze bedrijven vooral het leveren van kleinere hoeveelheden, en de vele speciaal papiersoorten.

Wie nog meer?

De totale markt van houtvrij gestreken vellenpapier in Nederland is goed voor naar schatting 500 miljoen euro en ongeveer 150.000 ton per jaar. Met een groeiend aandeel voor papierfabrikanten, zo lijkt het. Vellenpapier wordt steeds meer rechtstreeks aan drukkers geleverd, niet alleen door Sappi, maar ook bijvoorbeeld door Burgo. Een van de grotere rechtstreekse afnemers van vellenpapier naast bedrijven als Wilco en de Roto Smeets Group is de eerder genoemde Coöperatieve P7 van Dick op de Woerd. P7 was enkele jaren geleden nauw betrokken bij grafische groepen als Thieme, Giethoorn en de Adel Media Groep. Deze grote grafische groepen bestaan niet meer, en niet bekend is welke drukkerijen op dit moment hun papier via P7 laten inkopen.

Kleine volumes

Voor de papiergroothandel is de rechtstreekse levering aan vooral grotere drukkers door papierfabrikanten niet fijn, al zeggen de bedrijven zelf dat het geen groot probleem is. ‘Op grote volumes zijn de marges erg klein’, dat is zo’n beetje de reactie van de papiergroothandel. ‘Er wordt meer verdiend in de niches.’ Maar zonder die grotere drukkers wordt het volume snel minder, en mogelijk zelfs te klein om nog een professionele verkooporganisatie in het leven te houden, samen met een omvangrijk logistiek apparaat. De grote vraag is dus, of het leveren van vooral kleinere porties papier op termijn genoeg rendement oplevert voor de papiergroothandels.

Kopbeeld: foto van SAPPI productie lokatie Maastricht

2 reacties

  1. B v Turnhout op 9 januari 2017 om 16:06

    Het papier aan iedereen leveren!
    Het is een omslag in denken niet in concurrentie.
    Ik denk dat dit de juiste weg is voor de toekomst.

  2. Hans Schoolenberg op 11 januari 2017 om 13:43

    Toch wel boeiend te lezen dat het cumulatieve geheugen dermate klein is dat we Op de Woerd met zijn P7 – als ultiem voorbeeld van een afroom organisatie als citeerautoriteit opvoeren. Even terug naar de Thieme tijd – en we zien waar de marges van P7 verbrandden. Boefjes waren het het.

Laat een reactie achter





PREMIUM PARTNERS

PARTNERS

MEDIA PARTNERS