Persgroep: 145.000 ton papier per jaar

BEDRIJVEN – Met opgeteld zo’n 145.000 ton papier per jaar is De Persgroep een van de grootste inkopers van papier in Nederland en België. ‘En niet alleen coldset, ook voor heatset en diepdruk kopen wij het papier in’, zegt coo Rudy Bertels. ‘Ook voor de waterloze offset krantenpers in Lokeren.’

Rudy Bertels

Mediabedrijf De Persgroep is niet alleen een grote uitgever (omzet 1.3 miljard euro, 5400 medewerkers en een nettowinst van 110 miljoen euro), het is ook een grote drukker en opdrachtgever van drukkerijen. Rudy Bertels (1954) is als Chief Operation Officer (COO) onder meer verantwoordelijk voor de drukkerijen van de Persgroep en de inkoop van papier en inkt. We spreken hem in Best, waar een van de zes drukkerijen van de Persgroep is gevestigd. In Best staat een moderne Wifag-pers, vooral geschikt voor het drukken van tabloidkranten en in staat om snel te wisselen van platen. Voor het drukken van vooral de eigen dagbladen koopt Bertels elk jaar zo’n 120.000 ton papier in, naast nog eens 25.000 ton bij voor het drukken van een aantal magazines in offset en diepdruk. Met inbegrip van de beide kleinere drukkerijen in Denemarken bestaat de drukkerijgroep van de Persgroep uit zes drukkerijen. Vier drukkerijen staan in Nederland en België: Lokeren (waterloze offset) en de coldsetpersen in Amsterdam, Den Haag en Best. Met opgeteld 325 medewerkers.

Inkoopstrategie?

Hoe koopt de Persgroep al dat papier in? Heeft Bertels een vastomlijnde strategie? Bertels moet wel even lachen. ‘Het geheim van de smid ga ik niet vertellen.’ Maar duidelijk is wel, dat het vooral gaat om de ‘vertrouwensrelatie’ met de leverancier. ‘Prijzen blijven geheim, en dat geldt voor beide partijen.’ En door een onderlinge vergelijking van de zes grootste papierleveranciers houdt Bertels goed zicht op de marktontwikkelingen. Hoewel het aantal producenten wel daalt, zegt Bertels. ‘Er zijn steeds minder leveranciers van krantenpapier. Maar anderzijds wordt deze markt steeds meer een Europese markt, dat compenseert weer.’ Bertels legt uit dat nog niet zo lang geleden er forse verschillen waren in de prijs van papier per land. ‘Die grote verschillen zijn verdwenen.’

Kwaliteit

Er blijkt geen verschil te zijn in het benodigde papier voor coldsetpersen en waterloze persen. ‘Nou ja, een klein beetje dan’, zo blijkt bij doorvragen. ‘Het drukproces bij de waterloze offset van de persen in Lokeren is delicater dan dat van de gewone coldsetpersen’, zegt Bertels. ‘Door het ontbreken van water in het productieproces is er minder stofopbouw.’ Maar in prijs is er geen verschil. ‘Papier voor de waterloze pers is niet duurder.’ Dat geldt niet voor de inkt. ‘Aan inkt in het waterloze proces worden strengere eisen gesteld dan aan inkt bij de coldsetpersen.’ De bijlagen van zowel Trouw als De Volkskrant op zaterdag worden beide gedrukt op de waterloze persen in Lokeren (foto), maar er is een groot verschil. De bijlage van Trouw ziet er mooier uit dan ‘Sir Edmund’ van De Volkskrant. ‘De bijlagen van Trouw worden gedrukt op mooi wit papier, van 60 gram.’

Magazines

De Persgroep is ook uitgever van een hele reeks magazines, zoals Dag Allemaal (het grootste tijdschrift van België) en sinds kort ook Story en Humo. Deze titels worden gedrukt onder meer bij de Roto Smeets Group, net als het gekleurde magazine van De Volkskrant op zaterdag. Deels in heatset rotatie, deels in diepdruk, zoals Dag Allemaal. Ook dit papier wordt ingekocht door De Persgroep, en bedraagt ongeveer 25.000 ton papier per jaar.

Overcapaciteit

Al een reeks van jaren kennen de papierleveranciers een overcapaciteit. Is dat inmiddels een beetje voorbij? Bertels: ’De prijzen zijn nog steeds erg scherp. De papierleveranciers hebben de laatste jaren hun productiecapaciteit fors verminderd. Vooral oudere papiermachines zijn ut de markt genomen. De moderne worden deels ongebouwd voor karton. Maar er is nog steeds overcapaciteit, al wordt dat minder.’ Een tweede ontwikkeling is dat steeds meer retailers gebruik maken van krantenpapier, waardoor de vraag toeneemt. ‘Krantenpapier gedrukt op heatsetpersen, dat is een trend van retailers en drukkers als Em. De Jong.’

 

1 reactie

  1. Tim op 23 februari 2017 om 10:06

    Pfff, dat is echt veel papier. Hoeveel bomen moeten hiervoor wel niet wijken?

Laat een reactie achter





PREMIUM PARTNERS

PARTNERS

MEDIA PARTNERS