Topman Wiersum (Sappi) ‘CEO of the Year 2017’

BRANCHE – Op het jaarlijkse congres van brancheorganisatie RISI in Amsterdam sprak Berry Wiersum: ‘RISI European CEO of the Year 2017’. Wiersum leidt de Europese tak van papierproducent Sappi sinds 2007. ‘Papier heeft nog steeds toekomst.’

Eerst wat meer over RISI. Deze wereldwijde organisatie richt zich op het goed informeren over de ‘productie en de supply chain van de pulp-, papier-, en verpakkingsindustrie’. Met wereldwijd congressen, zoals vorige week in het Amsterdamse Marriott hotel, met zo’n 200 deelnemers. Maar RISI geeft ook gedetailleerde informatie over de ontwikkeling van bijvoorbeeld de prijzen van papier en grondstoffen, allemaal achter een dichte en dure betaalmuur, dat wel. Ook de prijs van het bijwonen van zo’n tweedaagse conferentie in het Marriot is niet mis: 2180 euro, excl. btw. Ook voor journalisten, was de vraag aan RISI? Het antwoord was onverbiddelijk: Ja! Maar zoveel geld heeft papiernieuws niet, dus dan maar gewoon brutaal naar binnenlopen en dat bleek geen enkel probleem. ‘I am a friend of Berry Wiersum’, en alle deuren gingen open in het Marriott.

Sappi

Berry Wiersum

Berry Wiersum (61) werd in 2007 de hoogste baas van Sappi Europa, daarvoor was hij onder meer belast met de leiding van Kappa Packaging in Nederland. Kort na zijn aantreden deed Sappi in 2008 een grote overname in Europa en kon Wiersum aan de bak. ‘Drie jaar lang op volle snelheid integreren, kosten besparen, bedrijven en papiermachines sluiten en bedenken hoe de toekomst eruit zou zien na de crisis van 2009.’ Dat nadenken over de toekomst heeft uiteindelijk geresulteerd in een aanpak die is gericht op nichemarkten. ‘Gespecialiseerd papier’ noemt Wiersum dat. En niet te vergeten: rechtstreeks leveren aan drukkers, buiten de groothandel om. Inmiddels is Sappi een ‘heel gezond bedrijf’, en steeg het aandeel met maar liefst 100 procent.

‘Papier gaat niet weg’

Over de toekomst van papier was Wiersum erg duidelijk: ‘papier gaat niet weg’. Volgens Wiersum bestaat er een verkeerd beeld bij veel reclamemarketeers over papier.  ‘Marketeers denken veel te positief over de mogelijkheden van online adverteren en vergeten dat papier een veel grotere impact heeft dan online.’ Ook voor de papierindustrie had hij een duidelijke boodschap: innoveren moet. ‘Alleen maar bulk produceren is niet genoeg.’ Toch zag Wiersum voor de jaren tot 2025 nog wel een forse daling van het volume van grafisch papier, wel tot meer dan 50 procent.

Drukkers

Voor drukkers had Wiersum een duidelijke boodschap. ‘In de huidige tijd is er maar plek voor twee soorten drukkers: nichemarkten of industrieel drukken. ‘Wie niet een van deze twee keuzes maakt is gedoemd te verdwijnen’, aldus Wiersum. Helemaal nieuw is die boodschap niet, en deze sluit aan bij de huidige trend, die ook in Nederland zichtbaar is. Bekende voorbeelden zijn de grote productiebedrijven (vellen) als Drukkerij de Groot en Muller Visual, die blijven groeien ten koste van veel kleinere bedrijven, of Drukkerij Em. De Jong die op het gebied van het drukken (rotatie) van grote hoeveelheden folders in Nederland bijna een monopolist aan het worden is, en zo snel groeit dat steeds meer omzet uit het buitenland moet worden gehaald. Allemaal voorbeelden van ‘industrieel drukken’.

Elastisch papier

Een ander onderwerp op het RISI-congres was de innovatie, en dan met als voorbeeld ‘elastisch papier’, uitgevonden door het Italiaanse door GruppoX. Daarover heeft Jan Vroegop twee artikelen geschreven op papiernieuws.

Laat een reactie achter





PREMIUM PARTNERS

PARTNERS

MEDIA PARTNERS